Terug naar overzicht

Ondernemer van de maand

Kaldi Maastricht: meer dan koffie en thee

Ongeveer een jaar geleden opende Michel Pijpers, eigenaar van Kaldi Maastricht, zijn eerste eigen zaak. Een bijzonder concept waar horeca, winkel en vergaderruimten hand in hand gaan. ‘Het zogenaamde blurring’ legt Michel uit. ‘Het leuke aan dit concept is dat je continu interactie met mensen hebt, de een komt voor een kop thee terwijl een ander de koffie koopt die hij zojuist heeft gedronken.’

Kaldi biedt een ruim assortiment van topkwaliteit koffie en thee vanuit de hele wereld. Maar je kunt hier ook terecht voor een espressoapparaat en toebehoren of bijzonder servies. Michel: ‘De kopjes waarin de koffie geschonken wordt, kun je kopen in de winkel. Ik probeer altijd een koppeling te leggen tussen wat je verkoopt en waar je het in serveert. Poul Pava, een Deense kunstenaar ontwerpt het servies exclusief voor Kaldi. Naast koffie en thee verkoop ik ook eten, waarvan ik veel zelf maak. Van huisgemaakte jam tot ice tea of tonijnsalade. Daarnaast worden alle broodjes hier vers gemaakt en  werk ik samen met zorgbureau Talent die de vlaai, croissants en broodjes leveren. Het is belangrijk om ook deze initiatieven te steunen, niet alles draait om geld.’

"Het gaat erom dat je enthousiasme uitstraalt en houdt van wat je doet"

Op de 1e verdieping heeft Michel een tweetal vergaderruimtes gerealiseerd die je voor 2 cappuccino per persoon per uur kunt gebruiken. ‘En als je geen vier cappuccino in twee uur drinkt, kun je ook prima een broodje of verse jus komen halen’ vertelt Michel. ‘Ik heb veel vaste klanten die terugkomen voor de koffie en sfeer en doordat ik veel gezichten onthoud hoeven sommige mensen niks meer te zeggen. Ik weet vaak al welke koffie ze willen.’ Mocht je niet naar de winkel kunnen komen, maar toch willen genieten ­­van de Kaldi producten is er goed nieuws, Kaldi levert steeds meer aan bedrijven en restaurants in en om Maastricht.

De klantgerichte service en een goede sfeer is waar Michel zich mee onderscheidt. ’s Morgens draait hij altijd klassieke muziek en liggen de kranten klaar. ‘Dat vind ik het leukste aan ondernemen, het is echt mijn kindje en ik kan iets unieks neerzetten. Ik denk dat er bijvoorbeeld maar weinig zaken zijn waar nog klassieke muziek wordt gedraaid. En als je enthousiasme uitstraalt en houdt van wat je doet, merken je klanten dat ook snel genoeg.’